Grupul pentru România a luat act cu îngrijorare de inexplicabila campanie a Ministerului Transporturilor de distrugere sau de înstrăinare a propriei rețele spitalicești, rețea care s-a constituit în timp, începând din 1870, ca un domeniu medical specific, inițial al transporturilor CFR, apoi al transporturilor în general. Subliniem faptul că aceste spitale, construite de-a lungul a peste 140 de ani și dotate din fondurile CFR și ale ministerului Transporturilor, formează în prezent un bogat patrimoniu al statului, prin care sunt deserviți atât salariații din domeniul transporturilor, în special cei cu atribuții în siguranța circulației, cât și alți cetățeni care se adresează acestei rețele. Spitalele CFR au o dotare modernă și cadre medicale de specialitate în domeniul bolilor profesionale specifice acestui domeniu.
Campania de distrugere/înstrăinare a rețelei spitalelor CFR a început în 2010 și continuă și astăzi, prin ultimele acte normative eliberate chiar de Ministerul Transporturilor.
Prin OUG nr 41/2023, Guvernul Ciolacu a hotărât trecerea celor 15 spitale și 21 de policlinici care funcționează în subordinea Ministerului Transporturilor, situate pe întreg teritoriul României, în subordinea altor autorități și instituții publice.
O încercare asemănătoare de transfer a spitalelor CFR din patrimoniul transprturilor în cel al altor instituții a fost făcută, în 2013, de ministrul liberal Relu Fenechiu (tot în timpul guvernării PSD – PNL, cu prim ministru Victor Ponta).
Cu ce derajeaza existența actualei rețele medicale a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe actualul ministru este greu de înțeles, în condițiile în care se știe că această rețea a fost creată cu scop strategic, ca și alte rețele medicale, respectiv cele din subordinea Ministerului Apărării Naționale, Ministerului de Interne, SRI, ș.a. Nici ministrul Transporturilor, nici Primul Ministru nu pot da explicații pertinente privind necesitatea desființării rețelei sanitare proprii și transferarea ei „de la stat la stat”, adică la alte ministere sau consilii municipale, universități, fără a există argumente despre o eficientizare a activității acestora. Nu există niciun studiu de eficiență care să să justifice desființarea rețelei de spitale ale transporturilor și mutarea acestora la alte entități. Amintim domnilor Grindeanu și Ciolacau că spitalele din această rețea au fost construite în apropierea gărilor, a principalelor artere de comunicații, porturi sau în centrul orașelor, tocmai în scopul de a fi utile în cazuri de accidente sau calamități. CFR-ul a constituit a două armata a țării, atât prin organizare, cât și ca disciplină, menținerea stării de sănătate a angajaților având un rol important în garantarea funcționarii în bune condiții a sistemului de transport, nu numai feroviar, ci și rutier, naval, fluvial și aerian. Reamintim, de asemenea, celor doi guvernanți (dacă au știut cumva, deși ne îndoim) că în dotarea CFR există și un tren sanitar cu mai multe vagoane, aflat în conservare într-un depou, tren care putea fi deplasat în diferite zone din țară în caz de calamități sau războaie, fiind (nu știm dacă mai este) echipat cu aparatură specială și putând fi dotat cu personal din cadrul spitalelor din rețeaua CFR existența. Noi, Grupul pentru România, considerăm că cei doi guvernanți acționează că asasini economici ai unei rețele medicale funcționale și ne întrebăm ce au de gând să facă cu trenul sanitar? Cui îl vor transferă? Sau îl vor da la fier vechi?…
Mai există un motiv întemeiat pentru care ar trebui să se mențină rețeaua. Multe dintre spitalele CFR (cum sunt spitalul din Portul Constanța, spitalul CFR Ploiești, Spitalul CFR Brașov, Spitalul CFR Iași, Spitalul CFR Sibiu și altele) sunt mai bine organizate și manageriate decât spitalele municipale sau județene la care ar urma să fie transferate, iar serviciile medicale sunt mult superioare și cu costuri mai mici.
Analizâd modul în care Ministerul a emis ultimile două hotărâri de guvern de transfer a spitalului CF 1 Witing către Ministerul Apărării Naționale și a spitalului CF 2 către Universitatea de Medicină și Farmacie, constatăm că patrimoniile acestor spitale nu sunt reevaluate la zi sau au o evaluare falsă. Astfel, terenul pe care se află spitalul Witing este evaluat la un leu, ceea ce sfidează cel mai elementar bun simt, pe care conducerea Ministerului Transporturilor a dovedit că nu îl are. De fapt, în spatele acestor transferuri sunt interese meschine de a prelua pe nimic sau mult subevaluat patrimoniul rețelei spitalicești din transporturi de către afaceriști imobiliari, oameni de partid sau clinici private, fără absolut nicio legătură cu interesul național.
Mai grav este că acest transfer demonstrează indiferența totală a Guvernului actual față de faptul că în rețeaua spitalelor CFR se desfășoară un important serviciu social pentru cei peste 300.000 de angajați din transporturi, respectiv asigurarea stării de sănătate a acestotra, legată direct de siguranța circulației și, implicit, de siguranța națională.
Este unanim cunoscut faptul că șoferii, mecanicii de locomotivă, impiegații de mișcare, navigatorii și piloții fluviali și maritimi, aviatorii, dau periodic teste specifice complexe și psiho-tehnice, care le atestă capacitatea de a-și exercită profesiile.
Ministrul Grindeanu și secretarul de stat din transporturi Găvruță Adrian, amândoi din Timișoara, absolvenți ai unei facultăți de informatică, nelucrand în domeniul transporturilor nu au cum să înțeleagă aceste aspecte, ceea ce, într-o anumită măsură, putem înțelege. Ceea ce nu-i nici de înțeles, nici de acceptat, e faptul că nu le pasă. Ne întrebăm cum gândesc cei doi conducători din transporturi să asigure starea de sănătate a personalului din sectoarele de activitate ale ministerului, dacă înstrăinează spitalele și cele 21 de policlinici către alte structuri, tot de stat în prima faza, urmând probabil ca, după ce li se pierde urma, să fie date unor entități private care nu mai au nici o legătură cu siguranța circulației pe moduri de transport.
Grupul pentru România consideră că intenția distrugerii rețelei sanitare este mai mult decât evidentă, atâta timp cât activele acestor spitale și policlinici nu au fost reevaluate înaintea transferului. Pe de altă parte, cei doi informaticieni din conducerea transporturilor ar trebui să știe că sunt temporar în funcție și că răspund pentru acțiunile pe care le-au declanșat și consecințele lor. Măsura distrugerii rețelei de sănătate din transporturi, fără o justificare serioasă și a unui studiu de impact, îmbracă o formă infracțională și ar trebui să facă obiectul unor cercetări penale și al unui control al Curții de Conturi, mai ales că nici Ministerul Finațelor, nici Ministerul Justiției nu au avizat propunerile de hotărâri de guvern pentru transferul spitalului CF 1 Witing la MApN și a spitaluilui CF 2 la Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”.
Indolența și inconștiența actualei conduceri a Ministerului Transporturilor au atins apogeul. Habar n-au în ce cadru legislativ intern și internațional se situează funcționarea rețelei spitalelor CFR. Iar problema nu este că vor plăti cu închisoare (ceea ce este inevitabil și corect), ci faptul că demersul lor are consecințe grave, unele ireparabile, asupra siguranței naționale. Din prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și cele din Anexa 1 la Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr.1151/2021 rezultă că singura autoritate de stat cu competențe în domeniul medical din siguranța circulației și a navigației civile este Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Examinările medicale și psihologice ale persoanelor cu atribuții sau responsabilități în siguranța circulației pe domeniul feroviar nu pot fi externalizate decât unei întreprinderi feroviare, conform Art. 19, alin.1, lit. b, alin.4 lit.a și b. din Directiva 2007/59/CE. Prin transferul spitalelor și policlinicilor din rețeaua transporturilor la alte entități, acestea vor pierde competențele pentru efectuarea acestor examinări care, în prezent, le are doar Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitatea sa de autoritate competentă prin structurile proprii.
Toate acestea – și încă multe altele pe care nu le mai enumerăm – au fost aduse, de către Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR, la cunoștința Curții Constituționale, care urmează să se pronunțe.
Având în vedere cele semnalate, rezultă, fără echivoc, necesitatea opririi acțiunii declanșate de Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, și anularea aplicării OUG nr.41/2023 prin care se pune la cale distrugerea rețelei sanitare din domeniul transporturilor, prin transferul spitalelor și policlinicilor către alte entități publice, distrugere care se înscrie într-un program general de desființare a României ca stat și ca țară.
Grupul pentru România susține acțiunea Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR și sugerează Curții Constituționale să trateze cu maximă seriozitate această acțiune.
GRUPUL PENTRU ROMÂNIA
26 august 2024
Facebook Comments
Comentează